DIRECT CONTACT

020 – 555 5961

Stel je vraag

App je vraag

Zoek op school

Wijklocaties
Chat direct online

’Ik vroeg me telkens af: waar gaat het nou mis?’

Leuk, zo’n pittig klein meisje dat graag de leiding neemt. Haar ouders zijn dol op de driejarige Layla, maar hebben er wel hun handen aan vol. Met de komst van een nieuwe baby werd de opvoeding van de drukke dochter zwaarder en kreeg moeder Janine het gevoel dat ze het niet aankon. Het contact met ouder- en kindadviseur Joyce kwam dan ook als geroepen.

 

Dat contact met Joyce kwam tot stand via het consultatiebureau. Janine vertelt: ‘Layla was altijd al een handenbindertje, maar toen mijn jongste was geboren, groeide het me boven het hoofd. Onze omgang werd steeds negatiever, veel boosheid over en weer. Ik vertelde op het consultatiebureau dat ik het zwaar vond, en de jeugdverpleegkundige adviseerde mij met een ouder- en kindadviseur te gaan praten. In het begin was ik sceptisch. Hoe zou zo’n adviseur nou kunnen weten hoe mijn dochter werkelijk is, door alleen met mij te praten? Maar ik was al snel onder de indruk hoe zij mijn verhaal samenvatte en precies de moeilijke momenten kon aanwijzen.’

 

Bijdehand

Janine kreeg oefenopdrachten voor situaties waar ze het moeilijk mee had. Janine: ’Zo strafte ik Layla wel door haar in de hoek te zetten, maar bijdehand als ze is, zei ze dan al snel ‘Sorry, mag ik er nu weer uit?’ Ik vroeg me telkens af: waar gaat het nou mis? Van Joyce heb ik geleerd niet te communiceren tijdens de straf. Nu waarschuw ik Layla eerst, als ze dan nog doorgaat krijgt ze straf, daarna praten we even over wat er mis ging, moet ze laten zien hoe het wel hoort en geef ik haar een compliment. Dat geeft veel duidelijkheid en rust.’

 

Vooraf afspraken maken

Na een paar bijeenkomsten met de ouder- en kindadviseur, raadt deze Janine aan een groepscursus Positief Opvoeden te volgen. Janine is enthousiast over wat ze daar heeft geleerd. Janine: ‘We leerden op de cursus veel van elkaar, het is fijn om je ervaringen te delen. De focus op het positieve was voor mij een eyeopener. Ik gaf Layla wel eens een tik, zo ben ik zelf ook opgevoed. En dat helpt wel even, maar ik wil mijn kind niet opvoeden met angst. Uiteindelijk werkt dat averechts. Positief belonen werkt veel beter, Layla krijgt bijvoorbeeld een sticker als ze iets goed heeft gedaan. Zo is ze zindelijk geworden en ook het eten is enorm vooruit gegaan – ze was een moeilijke eter. Ik betrek haar nu bij het koken en we scheppen samen op. Eet ze niet goed, dan krijgt ze niks anders. Heeft ze wel goed gegeten, dan krijgt ze een sticker. Een volle kaart levert een beloning op, bijvoorbeeld samen naar de film of logeren bij een vriendinnetje. Vooraf afspraken maken is trouwens wel heel belangrijk.’

 

Beter kanaliseren

Niet alleen Janine bemerkt verandering in het gedrag van haar dochter, ook op de voorschool zien ze een andere Layla. Janine: ‘Ze gaat nu veel leuker met de andere kinderen om. Het zal altijd een pittig kind blijven, je kunt een karakter niet veranderen. En gelukkig maar! Maar we kunnen het nu beter kanaliseren.’ Terugkijkend is Janine blij dat ze de cursus heeft gevolgd en kan ze het iedereen aanraden. Janine: ‘Ik zie nu bij andere ouders mijn fouten van toen terug. Veel mensen denken: ‘Wie gaat mij vertellen hoe ik moet opvoeden?’ Maar ouder word je gewoon van de ene op de andere dag, daar heb je niet voor geleerd. Het contact met de ouder- en kindadviseur en cursus van Positief Opvoeden hebben ons heel goed geholpen en de sfeer in huis is enorm verbeterd. Als Layla in de pubertijd komt, klop ik waarschijnlijk weer aan!’