De medewerkers van school spelen een grote rol bij het opgroeien van kinderen en jongeren. Docenten en professionals op school hebben zicht op alle kinderen en zien vaak als eerste als iets niet zo goed gaat. Zij hebben daarmee een belangrijke signaleringsfunctie.
We zijn aan alle scholen verbonden via een contactpersoon. Samen met school kijken ouder- en kindadviseurs welke groepen leerlingen naar school gaan, waar zij behoefte aan hebben en hoe zij hierbij het beste kunnen worden ondersteund. Ouders en leerlingen kunnen via de school, maar ook direct contact opnemen met een Ouder- en Kindteam, zonder tussenkomst van school of huisarts.
We vinden het belangrijk dat iedereen makkelijk contact kan leggen. Daarom zijn we zichtbaar op de meeste scholen voor het schoolteam, leerlingen en ouders. Vaak is de ouder- en kindadviseur het eerste aanspreekpunt.
Samen met het team van school kijken we naar wat er speelt op school, de buurt waar de school zich bevindt en wat de behoefte is van de leerlingen en ouders. Ook andere netwerkpartners rond de school en in de wijk kunnen hier bij betrokken worden. Bijvoorbeeld een budgetadviseur van Buurtteam Amsterdam of kinder- of jongerenwerk. De ouder- en kindadviseur is bereikbaar, beschikt over een brede kennis en expertise en werkt in een multidisciplinair team. Hierdoor kan hij/zij veel zelf oppakken. Als het nodig is, betrekt hij of zij een collega erbij of overlegt met specialistische (jeugd)hulp. We werken veel samen met andere organisaties, zoals jongerenwerkers en buurtteams.
Kennis en ervaring vanuit school gebruiken we om ouders en leerlingen de juiste ondersteuning te bieden. We streven naar een goede samenwerking tussen de jeugdigen, ouders en school en betrokken organisaties. De ouder- en kindadviseur en de interne begeleider/zorgcoördinator dragen samen zorg voor een goede verbinding tussen school en ouders.
Als sprake is van veel ziekteverzuim bij een leerling, kan de jeugdarts worden betrokken. Die maakt gebruik van MAZL(*) .Deze interventie helpt voorkomen dat ziekteverzuim tot schooluitval leidt. Dejeugdarts gaat in gesprek met de leerling en ouders en adviseert over hoe de leerling weer naar school kan. De jeugdarts kan ook de ouder- en kindadviseur en de jeugdpsycholoog betrekken.
Samen met de intern begeleider/ zorgcoördinator kan de medewerker van het Ouder- en Kindteam meedenken met leerkracht(en) en advies geven. Bijvoorbeeld om met een docent af te stemmen wat een leerling nodig heeft in de klas. Of hoe de beste kan worden geboden zorg aan leerlingen met (chronische) ziekten en aandoeningen, gedragsproblemen, (ziekte)verzuim.
Medewerkers van het Ouder- en Kindteam ondersteunen en adviseren ook als leerlingen een probleem hebben. Denk aan pesten, somberheidsklachten, veiligheid en opgroeien in armoede. Of (online) gedrag, drugsgebruik, gezonde leefstijl en onmacht van ouders bij problemen. We kunnen dan meedenken over de juiste aanpak en voorlichting aan leerlingen en ouders.
De jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen van de Ouder- en Kindteams nodigen jeugdigen op het primair en voortgezet onderwijs uit voor een gezondheidsonderzoek. Op het primair onderwijs vindt dit onderzoek plaats als de kinderen rond de 5 en 9 of 10 jaar oud zijn. Op het voortgezet onderwijs gebeurt dit in overleg met school. Ook in- en uitstromers van het speciaal onderwijs en nieuwkomers in Amsterdam worden hiervoor uitgenodigd.Na toestemming van ouders kan school, voorafgaand aan deze onderzoeken, informatie over een leerling meegeven. Ook krijgt de school een terugkoppeling over de uitkomsten van het onderzoek.
Op het voortgezet onderwijs vullen leerlingen meestal in het eerste of tweede jaar de digitale vragenlijst ‘Jij en Je gezondheid’ in. De antwoorden worden anoniem verwerkt in schoolgezondheidsprofielen. Deze profielen helpen scholen bij hun keuze voor preventieprogramma’s gericht op leefstijl en gezondheid. De adviseurs gezondheid en leefstijl van de GGD kunnen daarbij adviseren.
Ouder- en Kindteams Amsterdam biedt verschillende trainingen voor kinderen in de leeftijd 6-12 jaar. In overleg met de ouder- en kindadviseur kunnen de mogelijkheden worden besproken om deze trainingen op school te geven.
Een startgesprek met ouders in bijzijn van een ouder- en kindadviseur, kan bijdragen aan een open en transparante samenwerking met ouders en de leerling. Vraag ouders wel eerst of zij het goed vinden dat een medewerker van Ouder- en Kindteams Amsterdam bij het startgesprek aanwezig is.
Wij delen NOOIT informatie met derden zonder toestemming van:
Als een medewerker van een Ouder- en Kindteam een situatie signaleert die bedreigend is voor de veiligheid of gezondheid van een leerling, dan handelt hij of zij volgens de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
Samenwerking tussen leraar en ouder- en kindadviseur
Sinds begin 2015 lopen er op alle scholen voor voortgezet onderwijs ouder- en kindadviseurs rond. Ze bieden ondersteuning als er zorgen zijn over een leerling of zijn of haar gezinssituatie. Fijn voor de leerling en de ouders, die zo laagdrempelige hulp kunnen krijgen. En fijn voor de school, die nu meer mogelijkheden heeft om hulp in te schakelen.
Lees het verhaal van Lara Clarkson, docent Frans en mentor op het Cygnus Gymnasum